
En curandero er en tradisjonell innfødt healer eller sjaman som hovedsakelig finnes i Latin-Amerika og også i USA.
En curandero er en spesialist i tradisjonell medisin hvis praksis enten kan kontrastere med eller supplere den til en utøver av vestlig medisin. En curandero hevdes å administrere sjamanistiske og spiritistiske midler for mentale, emosjonelle, fysiske og åndelige sykdommer.
Noen curanderos, for eksempel Don Pedrito, healeren av Los Olmos, bruker enkle urter, vann eller gjørme for å angivelig utføre kurene deres. Andre legger til katolske elementer, som hellig vann og helgenbilder; San Martin de Porres er for eksempel tungt ansatt innen peruansk curanderismo.
Bruken av katolske bønner og andre lån og utlån finnes ofte sammen med innfødte religiøse elementer.
Atter andre, som Maria Sabina, bruker hallusinogene medier.
Mange curanderos understreker sin opprinnelige spiritualitet i healing mens de er praktiserende katolikker.
De fleste av konseptene knyttet til curanderismo, praktiseringen av curanderos, er ord på spansk, ofte med middelalderske, folkelige definisjoner.
Begrepet curanderos kan spores tilbake til den spanske koloniseringen av Latin-Amerika.
Curanderos i denne delen av verden er et resultat av blandingen av tradisjonelle urfolks medisinske praksiser og katolske ritualer.
Det var også en påvirkning fra afrikanske ritualer brakt til Latin-Amerika av slaver.
Curandero/a kommer fra roten curar på spansk som bokstavelig talt oversettes til kur.
Dermed er en curandero/a en som helbreder.
Curanderos går utover vestlig medisin, og forbinder sykdom med onde ånder.
Dette utvider en curanderos plikter til å dekke ikke bare fysiske plager, men også psykologiske og mellommenneskelige problemer.
Blant sykdommene som Curandero/a hjelper til med, spenner fra hverdagslig magesmerter til visse åndelige sykdommer som susto, mal de ojo og til og med reversering av svart magi.
Tradisjonelle samfunn ser på alle disse problemene som et tap av ånd.
De tror at curanderos kan gå inn i ulike dimensjoner der de er i stand til å finne løsningene på en persons sykdom eller problem.
Videre tror de at Gud eller den høyere skaper gir curanderos vanskelige og smertefulle opplevelser slik at de er bedre i stand til å hjelpe sine pasienter.
I det koloniale Latin-Amerika ble kvinnelige folkehealere, eller curanderas, ofte blandet sammen med brujas, som refererer til de som trollbinder; selv om curanderas ble forfulgt i slike tider, er det sannsynligvis fordi de var kvinner i autoritetsposisjoner, ikke på grunn av deres helbredelsesmetoder.
I dag fortsetter mange kvinner og menn curandero-tradisjonen i Mexico og det sørvestlige USA.
Historisk sett, i USA, ble curanderos bare funnet i konsentrerte indiske befolkninger.
Det ble i stor grad antatt at curanderos hovedsakelig praktiserte langs grensen mellom Mexico og USA.
Nyere historisk forskning viser imidlertid at praksisen med curanderismo ikke var begrenset til det amerikanske sørvestlandet.
Praksisen med curanderismo var utbredt på 1880-tallet i Nordøst-Tennessee.
På midten til slutten av 1970-tallet vokste økningen i etniske minoriteter og innvandrerbefolkninger i takt med den offentlige tilstedeværelsen av curanderos i områder utenfor de historiske geografiske regionene i USA som hadde store urbefolkninger.
Siden 1990-tallet har det blitt mer vanlig å se curanderos i nordlige byer i USA.
Det finnes mange forskjellige typer curanderos.
Yerberos er først og fremst herbalists.
Hueseros er bein- og muskelterapeuter som legger vekt på fysiske plager.
Parteras er jordmødre.
oracionistas arbeider først og fremst gjennom bønnens kraft.
Andre typer inkluderer sobadorer, som er massører, og brujoer eller brujaer, som er heksedoktorer.
Blant disse bredere begrepene er det flere subspesialiteter.
For eksempel er yerberos som hovedsakelig jobber med tobakk for å helbrede pasienter kjent som tabaqueros.
Healere som hovedsakelig jobber med ayahuasca er kjent som ayahuasqueros.
Healere som jobber med peyote er kjent som peyoteros.
Selv om mange curanderos har en spesialitet og kan identifisere seg med den, betyr det ikke at disse helbredelsesmetodene nødvendigvis er strenge og ikke overlapper hverandre.
Som et eksempel kan en oracionista også være en yerbera, og så videre.
Blant noen av sykdommene som curanderos behandler er:
– espanto (skremme) eller susto (skrekk).
– løsne eller avverge vampyrånd (ånder).
– forsvare mot eller avkrefte brujeria (trolldom), slik som mal de ojo (ondt øye) eller andre dårlige hensikter.
– fjerne sykdommer assosiert med mal aire eller mal viento (ond luft eller ond vind).
– behandling av mal projimo (dårlig nabo), en sykdom forårsaket av å ha negative tanker eller følelser overfor et annet individ, eller en gruppe mennesker som føler negativitet mot pasienten som behandles, som begge kan føre til skade på individet.
Konsekvenser av møter med Duendes:
En curandero kan behandle de negative konsekvensene som kan oppstå etter møter en person har hatt med en duende.
En duende kan er åndsskapninger som en nisse, imp, fe, leprechaun, brownie, dverg, nisse eller troll.
En duende kan være en fordel, nøytral eller ondsinnet ånd.
Duendes antas å leve på landsbygda i latinamerikanske land.
Effekter av Mal aire eller Mal Viento:
Mal aire eller mal viento er noen usynlige bevegelser luften antas å forårsake.
Disse kan defineres som et resultat av dårlig eller ond luft, eller en sykdom forårsaket av varm eller kald luft.
For eksempel, hvis en person er ute på en varm dag, men går inn i en mye kjøligere bygning, kan de fange en luft.
Dette kan også være forårsaket av overnaturlige krefter som bæres gjennom vinden.
Noe kan fanges opp ved å gå rundt eller møte steder med dårlig energi.
Eksempler på slike steder kan være kirkegårder, forlatte hus og andre steder hvor disse negative kreftene holder til.
Den skadelige energien fester seg til en person når slike krefter møtes og kan raskt ta over hele kroppen.
Det antas at denne skadelige energien også kan føre til forfall av en persons indre organer og kan være dødelig hvis den ikke behandles.
Mange andre vanlige symptomer på mal aire inkluderer hodepine, kvalme, tretthet, diaré og blekhet.
Soul Tap:
En person kan miste sjelen, også kjent som sjelstap, når han blir skremt eller opplever en skremmende opplevelse.
Dette kalles espanto eller susto.
Vanligvis har susto mye mildere symptomer, og barn og babyer er mer utsatt angående denne sykdommen.
Eksempler på slike opplevelser som kan forårsake dette er å ha skumle drømmer, motta ødeleggende nyheter, møte et vilt dyr osv.
Symptomer forbundet med denne sykdommen kan være kvalme, gråt, vonde drømmer og søvnløshet.
For alle sykdommene nevnt ovenfor, kan en curandero utføre en mal limpieza (rensing av ondskap) for å bli kvitt det negative og gjenopprette klientens helse.
Eksempler på materialer som brukes i disse limpizaene er sukker, brennevin, hellig vann, parfyme, egg, kyllinger og marsvin.
Andre inkluderer en hundehodeskalle, dueblod og et hode fra en dukke, eller et annet kraftobjekt.
Limpieza kan også utføres med planter.
Disse magiske plantene kan også være nyttige for rengjøring av hus.
Hvis et hus har blitt forlatt eller noe forferdelig har skjedd i det, for eksempel et plutselig dødsfall eller voldshandling, vil en curandero gjøre et ritual som renser hjemmet fra alt det negative.
Når en limpieza har oppstått, blir materialene som brukes i den, kastet.
Gitt at malen er overført til dem, må den deponeres langt fra menneskelige innbyggere for å forhindre at andre blir skadet.
Viktig!!
Ikke ta på alter eller gjenstander som du tydelig ser brukes eller har vært brukt i ritualer og/- eller seanser.
Legges det gjenstander igjen på plasser som er kjent f.eks for satanistiske ritualer og formål, er disse gjenstandene ladet med en negativ energi og kraft, som er lagt igjen i gjenstanden, og gjenstanden ment å bli funnet av noen for å påføre de skade.
Disse gjenstandene er brukt under selve seremonien som er holdt, og kan ha fungert som et ledd i maningen av negative energier og entiteter.
Det er også kjent at de som utfører disse seremoniene, ofrer levende skapninger som f.eks geiter og høner til det de maner frem, eller tilber.
Til og med i vårt århundre er det bevisst at mennesker også er blitt ofret under slike seremonier!
Tekst: Linn Pedersen – Spooky Adventures
Mal de ojo

Susto

Espanto
